مطالب روانشناسی

هویت نوجوان و انواع آن

image
آموزه های روانشناسی - 1399/12/25

هویت نوجوان و انواع آن

پاسخ به سوال "من کیستم؟" همان "هویت نوجوان یا خود" است. یعنی نوجوانمی خواهد بداند کیست؟ و چه جایگاهی در جامعه داد؟

هویت نوجوان و انواع آن

هویت نوجوان و انواع آن

  هویت نوجوان

پاسخ به سوال "من کیستم؟" همان "هویت نوجوان یا خود" است. یعنی نوجوانمی خواهد بداند کیست؟ و چه جایگاهی در جامعه داد؟

تعریف هویت از دیدگاه روانشناسان

مجموعه ویژگی هایی که باعث شباهت یا تفاوت فرد از دیگران می شود که در ساختن آن عناصر زیادی مورد استفاده می گیرد. هر شخص، برای به وجود آمدن تصویری ذهنی از خود، بر تفسیری که از واکنش های دیگران درباره خود دارد تکیه می کند.

 هویت نوجوان و انواع آن

1- هویت دینی

این نوع از هویت  در جوامع دارای حاکمیت مذهب با بحران چندان شدیدی مواجه نمی شود.

چراکه می تواند جواب سوالات مهم خود را بیابد:

از کجا آمده ام؟ چه کسی هستم؟ کجا خواهم رفت؟

نوجوان ابتدا هویت دینی خانواده مثل اداب و رسوم مذهبی را انجام دهد و سپس با گذشت زمان حس می کند به حقایق دینی تازه نیاز دارد.

گرایش به گروه های مذهبی خاص یا حتی متفاوت از عقاید خانواده به این دلیل اتفاق می افند.

2-هویت ملی

این بخش از هویت بعد از هویت مذهبی اهمیت زیادی دارد.

این نوع هویت دارای 4بعد است:

بعد اجتماعی، بعد تاریخی، بعد جغرافیایی، بعد سیاسی.

در بعد اجتماعی هویت ملی نوجوان دیگر تمایل ندارد والدین در حل مشکلات آن ها دخالت کنند.

این دوره یک دوره جستجوگری برای هویت و رسیدن به شناخت است.

3- هویت فردی

این بخش از هویت به دو عامل مربوط است:

الف) اکتشاف

رودررو شدن نوجوان با جنبه های مختلف هویت و زیر سوال بردن آن ها.

ب) تعهد

تصمیم داشتن یا نداشتن نوجوان.

4- هویت خانوادگی

این هویت تعیین نسبت بین نوجوان و خانواده و به عنوان یک گروه است. اینکه چه پیوندهایی میان نوجوان و خانواده وجود دارد.

5- هویت فرهنگی

هویت فرهنگی مانند خود فرهنگ ارجمند و ارزشمند است؛ زیرا پیوند بین نسل جوان و آداب و رسوم، هنر و سایر تعلقات فرهنگی از طریق معرفت و شناخت آن برقرار می شود.

6- هویت جنسی

این بخش از هویت حساس است؛ چراکه بعد از بلوغ و آشنایی با هویت جنسی نوجوان به کنجکاوی در مورد جنسیت مخالف می پردازد.

نبود راهنمایی و نظارت در این دوره باعث:

افسردگی، اختلالات رفتاری، خود کم بینی، هنجارشکنی اجتماعی و... د نوجوان خواهد شد.

 منبع

کهندانی، آمنه و همکاران (1394)، نوجوانی و رابطه آن با بحران هویت.

 

مرکز مشاوه فرح بخش

خدمات وانشناسی و مشاوره کودک و نوجوان توسط مشاورین و روانشناسان مجرب در این زمینه.

بازگشت به سایت

دسترسی به کانال مرکز

دسترسی به پیج اینستاگرام مرکز

سایت سامانه مشاوره تلفنی مرکز مشاوره فرحبخش

 

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

Captcha

متخصصان ما
image
فاطمه تبریزی مدرک فوق لیسانس
image
دکتر آمنه حاجی کرم مدرک دکترا و بالاتر
image
میرمجید سعیدی مدرک دکترا و بالاتر
image
بهناز عطاری مدرک دکترا و بالاتر
image
علی بهشتی مدرک فوق لیسانس

hidden

©1398 - ساخته شده با ♡ و مقدار زیادی ☕ | طراحی و توسعه توسط پارس فرتاک